CD Album

“Unspoken Poetry“

Moskitoo

  • 01. That Awaking Weave
  • 02. Machine Choir
  • 03. Embroidery Story
  • 04. Evvve
  • 05. Words Wardrobe
  • 06. Gii
  • 07. Molder And Morrow (Album Mix)
  • 08. Dewdrop
  • 09. Nunc (FourColor Remix)
  • 10. Unspoken Poetry
  • 11. Salvaged Dream

Catalog No. : WEATHER 86 / HEADZ 264
Release Deta : Oct 4th 2024
Fomat : CD / DIGITAL
Label : HEADZ / WEATHER

All tracks written by Moskitoo
Guitar on Tr.6 “Gii” & Remixed Tr.9 “Nunc” by FourColor (Keiichi Sugimoto)
The original version of Tr.7 “Molder And Morrow” included on “Si Sol e.p.” (See Recordings)

Mixed by Keiichi Sugimoto
Mastered by Taylor Deupree at 12k Mastering
Artwork by Moskitoo

Interview:
“FIFTEEN” QUESTIONS – moskitoo about the Magic of Sound(s)

 

Reviews on Magazine/website:
Music Magazine(Japan) – November,2024 
Sound & Recording Magazine(Japan) – December,2024
Rockerilla Magazine(Itary) – Jan,2025
Groove(Germany)
ele-king(Japan)
etherREAL(France)
Chain D.L.K.(NY)
Anxious Magazine(Poland)
African Paper(German)
Il Manifesto, Daily Newspaper – November 9, 2024 Edition (Italy)
Doppelpunkt Magazine(Swiss)
The Slow Music Movement(UK)

On Air:
Sveriges Radio(P2) – Elektroniskt by Andreas Tilliander
BBC Radio 6 – Dream Time with Zira
Fango Radio – Suoni dalla Pattumiera astrale
ITALIAN NATIONAL BROADCASTING COMPANY RAI 3
CFMS 105.9 FM – Atomic Heart
KEXP – Pacific Notions
Sveriges Radio(P2) – Elektroniskt
Radio Wnet Warzawa – Sofa Surfine
Three D Radio 93.7FM – Four Larks and a Wren
RCV Lille 99.0FM – El Réanimator
dublab(LA) – Void Filler
Concertzender – DreamScenes
LYL Radio – Bruise On Silence
Neu Radio – Solo Lains #69
CiTR – 101.9FM Vancouver
Eldoradio – Dortmund 93.00
Radio Regent – The Moderns

The 3rd album by Moskitoo, released under Japan’s HEADZ/WEATHER label. Inspired by fragments of poetry that were never read or spoken, the presence and absence in the corners of life, and the intertwining of different timelines.
This album consists of 11 tracks, blending electronic instruments, guitar, glockenspiel, music boxes, samples of stones, wood, and non-instruments, along with captured sounds from videos and loops of accidental errors. It weaves together intentional and unexpected sounds.
Moskitoo’s long-time collaborator Keiichi Sugimoto (FourColor,Minamo) handled the mixing, while mastering was done by Taylor Deupree, the founder of 12k.
Without changing the soft and delicate sound image of her previous works, Moskitoo has crafted this album with even greater intricacy and depth. It is a culmination of her solo artistry, evoking both a sense of nostalgia and a connection to the present. The album’s artwork—featuring a toy piano and dollhouse—was also created by Moskitoo, reflecting the essence of the music.

■Label : HEADZ/WEATHER

■BandCamp : https://moskitoo.bandcamp.com/album/unspoken-poetry

■Streaming:https://musics.to/unspokenpoetry

Moskitooによる3rdアルバム。日本のHEADZ/WEATHERレーベルよりリリース。誰にも読まれず語られなかった詩片や、片隅の在/不在、時間軸の交錯がインスピレーション・ソースとなり制作された作品。

電子楽器やギター、鉄琴やオルゴール、石や木、非楽器などのサンプリングに加え、動画に残された音や偶然のエラーの反復など、意図せず生まれた音を織り交ぜ制作された全11曲収録。Moskitooの長年のコラボレーターでもある杉本佳一(FilFla、FourColor、Vegpher)がミックス、現行のアンビエント・シーンや坂本龍一とのコラボレーションでも著名な12k主宰のテイラー・デュプリーがマスタリング参加。

これまでの柔らかで繊細なサウンド・イメージを覆す事なく、より微細に、より深遠に制作され、懐かしさだけでなく同時代性も感じさせる、Moskitooのソロ・アーティストとしての集大成的な作品。アルバムの内容を具現化したようなクラフトマンシップ溢れる、トイピアノ + ドールハウスのアートワークもMoskitoo本人が手掛けています。

■アルバム詳細情報:
HEADZ/WEATHER : http://faderbyheadz.com/release/headz264.html

■購入:
HEADZ ONLINE STORETOWER RECORDSdisk unionmore records
Record Shop ReconquistaDISCBEATRECORD SHOP FILE-UNDER

■BandCamp : https://moskitoo.bandcamp.com/album/unspoken-poetry

■配信リンク:https://musics.to/unspokenpoetry

『Unpoken Poery』へASUNAさん、福田尚代さん、佐々木敦さんからコメントをお寄せいただきました。









湖畔。青緑を示す光の波長は490〜500ナノメートルであり、短波長になるほど青みがかった色に、長波長になるほど緑みがかった色になる。水の中では赤い光が吸収され波長の短い青が残り、周囲の環境によって反射する緑の光などが混ざって構成される。だから赤が存在しないのではなくて既にそこに吸収されている。霧の分子を透過した光は散乱しあらゆる波長を含んで周囲を白く包み込む。湖畔に佇み水面の振動に耳を澄ますと記憶の奥底にあった音が聴こえてきた。

Moskitooの音楽的なイメージは、これまでのアルバム等で彼女自身が手がけてきたアートワークにおける青緑色を中心としたミニマルな図形パターン同様に、淡いカーテン越しにわずかに溢れた光芒が空間を暖かく照らし描き出された時間を見せてくれるような存在だ。ページを行ったり来たりできて時間のコントロールが読者に委ねられている書物ように、Moskitooの音楽空間では重力があやふやだから気がつけば時間が経っているし、その物語にいつも心地よく舞い戻ってくることができる。

ある日、差出人不明の葉書を受け取る。遠景で見ていたときは薄暗い空間を占める台形のニードル・レースの色彩として認識していたが、近づくと細部まで練られた構造と確固たるテクスチャーがみえてきて、気がつけばその台形の部屋の中に自分が入り込んでいた。箱庭の机で返信の葉書を書きはじめる。言葉にできない唇の振動を紙に伝えて飛行機にして窓からなげた。「Unspoken Poetry」。

―― ASUNA

『Unspoken Poetry』を聴くたびに、ひそやかな光景がふと訪れる。
ある日は上空をたゆたう薄紙。表面には透明な文字、はためくふせん、キラキラのシール、ホチキスの穴からのぞく空。
薄紙がふっと宙に消え去ると、ふせんやシールやホチキス針は星雲となり浮遊する……
Moskitooは波打つ音によって、色やかたちや現象を私たちの網膜に映しだす。
類い稀な水紋の響。知覚の可能性を清らかに世界の深部へ捧げる人。

―― 福田尚代(美術家)

声は音であり、ことばは響きである。
意味へと収束するのではなく、世界に拡がり散らばっていく、声、音、ことば、響き。
メロディと肌理。
微かで幽かな、儚くも優美な、音楽。
モスキート。

―― 佐々木敦

Reviews :

It is almost tragic how rarely the Japanese producer and singer Sanae Yamasaki, known as Moskitoo, releases new works. Experimental pop-electronica can hardly become more delicate or enchanting than this. With Unspoken Poetry (Weather86/HEADZ, October 4), she once again achieves something phenomenal: projecting almost fragile, hyper-sensitive songs onto electroacoustic soundscapes. And yet, everything remains exquisitely beautiful at all times. How such introverted (non-)songwriting can merge with sound explorations close to silence and still create something monumental, standing entirely on its own, is remarkable. These are the sounds the world needs in its current state. After all, her collaboration with Minamo (as reported by Motherboard) was already over four years ago. That is why this album was simply indispensable.

日本人プロデューサーで歌手のMOSKITOOが作品を発表する頻度の少なさは、ほとんど悲劇的と言える。なぜならこれほど繊細で魅惑的な実験的ポップエレクトロニカは、ほとんど存在しないからである。『Unspoken Poetry』(Weather86/HEADZ、10月4日発売)は、崩れ落ちそうなほど繊細で感受性豊かな楽曲をエレクトロアコースティックな音響探求に投影するという、再び驚異的な手腕を見せた作品である。そして、そのすべてが驚くほど美しいままである。静寂に近い音響探求と、これほど内向的な(非)ソングライティングが交わり、それでもなお独自の存在感を持つ何か偉大なものを生み出せるのは、特筆に値する。この音楽こそ、現在の世界が必要としているものである。ちなみに、Minamoとのコラボレーションもすでに4年以上前のことである。だからこそこのアルバムは欠かすことのできない一枚と言える。

―― GROOVE(Germany)

Moskitoo’s third full-length release, “Unspoken Poetry”, arrives as a rare artifact – a whispered testament to fragility, resilience, and the quiet dynamism of unnoticed corners. Described as music that “scatters and expands”, “Unspoken Poetry” lives up to its title. Moskitoo constructs songs like ephemeral collages, layering glockenspiel, music boxes, and electronics alongside the sound of stones, wood, and incidental recordings. Each piece unfolds like an unfinished thought, an incomplete letter destined to dissolve into memory before it can be fully understood.

Take, for example, “Machine Choir”, where synthetic hums rise and fall like a distant chorus of sentient wires, creating something that feels alive but faintly alien. Or “Words Wardrobe”, a track that seems to wrap the listener in fine gauze, its layers shimmering with tactile warmth even as they remain elusive, like whispers in a language you almost understand.

Moskitoo’s signature lies not just in her sonic palette but in her process. By incorporating accidental errors and unintended sounds, she dissolves the line between composition and chaos, between control and chance. Tracks like “Molder And Morrow (Album Mix)” and “Evvve” feel as though they were born not from meticulous design but from fragments of lived moments – glitches, field recordings, and fleeting improvisations meticulously reassembled into tender mosaics.

The album’s title track, “Unspoken Poetry”, is its emotional core. Clocking in at just under three minutes, it feels weightless, suspended between presence and absence. Like a fading dream you can’t quite hold onto, it leaves an ache of recognition without definition.
This is not simply music to hear but to “see” – a collection of sonic watercolors that blur the line between the physical and the ethereal. Moskitoo’s attention to detail extends beyond the sound itself; her visual aesthetic, from the album artwork to the handwritten lyric sheets, underscores the delicate intimacy of her world.

Collaborators like Keiichi Sugimoto (FourColor) and Taylor Deupree (12k) lend their seasoned touch to the mixing and mastering, creating an environment where every subtlety is given room to breathe. Sugimoto’s remix of “Nunc” adds depth while retaining the album’s quietude, while Deupree’s mastering ensures no nuance goes unnoticed.

Listening to “Unspoken Poetry” is like finding a pressed flower in the pages of an old book – unexpected, fragile, yet filled with the weight of its own quiet story. Tracks such as “Embroidery Story” and “Salvaged Dream” reflect Moskitoo’s ability to render the mundane into the extraordinary, like turning the hum of daily life into a hymn.

The album is not grandiose; it does not strive to dazzle. Instead, it asks the listener to come closer, to hear the subtleties in its quiet spaces. It is in these spaces that Moskitoo weaves her magic, making music that feels deeply personal yet universal, as though it were created for each listener alone.

Moskitoo has crafted an album that does not shout to be heard. It whispers, and in that whisper is an entire universe of emotion, texture, and meaning. In the words left unsaid, in the moments left unfinished, “Unspoken Poetry” finds its grace.

モスキートーの第三のフルアルバム『Unspoken Poetry』は、まるで珍しい遺物のように現れる。それは壊れやすさ、回復力、そして気づかれない隅々にひそむ静かなダイナミズムのささやかな証言である。「散らばり、広がる音楽」と表現された『Unspoken Poetry』は、そのタイトルにふさわしい内容だ。モスキートーは、グロッケンシュピールやオルゴール、エレクトロニクスの音とともに、石や木、偶発的な録音の音を重ね合わせて、儚いコラージュのように曲を作り上げる。それぞれの曲は未完成な思考のように展開し、完全に理解される前に記憶に溶け込んでいく未完成の手紙のようだ。

例えば、「Machine Choir」では、合成されたハム音が上昇し下降する。まるで意識を持ったワイヤーの遠くの合唱のように感じられ、生きているようでありながら、どこか異質なものを作り出している。また、「Words Wardrobe」は、聴く者を細かなガーゼで包み込むような曲で、どこか遠くにある声のように、触れることのできる温かさを持ちながらも、どこか捉えきれないものが漂う。まるでほとんど理解できる言語でのささやきのようだ。

モスキートーの特徴は、音色にとどまらず、彼女のプロセスにも現れている。偶然のエラーや意図しない音を取り入れることで、作曲とカオス、制御と偶然の境界を溶かし去る。「Molder And Morrow (Album Mix)」や「Evvve」のような曲は、精密なデザインから生まれたのではなく、日々の瞬間の断片、グリッチ、フィールド録音、そして一瞬の即興が繊細なモザイクへと再構築されたかのようだ。

アルバムのタイトル曲である「Unspoken Poetry」はその感情的な核心を成す。3分足らずの長さで、存在と不在の間で浮遊するような感覚を与え、手に取ることのできない夢のように、定義されることなく認識の痛みを残す。

これはただ聴く音楽ではなく、「見る」音楽である。物理的なものと空気のようなものとの境界をぼやけさせる音の水彩画のような作品だ。モスキートーの細部へのこだわりは音そのものにとどまらず、アルバムのアートワークや手書きの歌詞カードにまで及び、彼女の世界の繊細な親密さを強調している。

杉本佳一やテイラー・デュプリーなどのコラボレーターたちは、ミキシングやマスタリングに熟練した手を加え、すべての微細なニュアンスが呼吸する空間を作り出している。杉本佳一による「Nunc」のリミックスは、アルバムの静けさを保ちながら深みを加え、デュプリーのマスタリングはどんなニュアンスも見逃すことなく仕上げている。

『Unspoken Poetry』を聴くことは、古い本のページに押し花を見つけるようなものだ。予期しない、壊れやすいものでありながら、その静かな物語が持つ重みを感じさせる。「Embroidery Story」や「Salvaged Dream」のようなトラックは、日常的なものを特別なものに変換するモスキートーの力を反映している。日常のハム音を賛歌に変えるような感覚だ。

このアルバムは壮大ではない。輝きを求めていない。それどころか、聴く者に近づき、その静かな空間の中にある微細なものを聴くように求めている。そして、モスキートーはその空間で魔法を織り成し、個人的でありながら普遍的な音楽を作り出す。それは、まるでそのリスナー一人のために作られたかのような音楽だ。

モスキートーは、聴かせるために叫ぶことなくアルバムを作り上げた。それはささやきであり、そのささやきの中には感情、質感、意味という全宇宙が含まれている。言葉にしなかった言葉の中で、未完成の瞬間の中で、『Unspoken Poetry』はその優雅さを見つける。

―― Chain D.L.K.(NY)

Pubblicato prima della fine dell’anno appena concluso, Unspoken Poetry è l’ultimo album di Sanae Yamasaki, alias Moskitoo. Una carriera cominciata più di quindici anni fa nell’ombra confortante della 12k, l’etichetta di Taylor Deupree. In tutto questo tempo Maskito ha pubblicato una mezza dozzina di album all’insegna di un’elettronica foderata di zucchero filato. Non fa eccezione Unspoken Poetry, che mette in fila undici nenie post-shoegaze lente e avvolgenti. Il tono impalpabile della voce di Yamasaki fa risplendere le architetture di silicio arrangiate per contenere melodie tanto semplici quanto efficaci. ETEREO.

キャリアは15年以上前、テイラー・デュプリーが主宰するレーベル12kの心地よい陰影の中で始まりました。この間、モスキートーは、ふんわりとした綿菓子のような電子音楽に彩られたアルバムを発表し『Unspoken Poetry』もその例外ではありません。ポストシューゲイズ的なゆったりとした包み込むような11曲の子守唄が並んでいます。繊細で触れることのできないような声が、シンプルながらも効果的なメロディを収めたシリコンの建築を輝かせている。エーテリアルな一枚。

―― Rockerilla Magazine(Itary)

As the album title might overly programmatically suggest, it is about sung poetry, interpreted by the gentle voice of Sanae Yamasaki, which is beautifully balanced with the musical and instrumental contributions. These, continuing the progression observed in her previous full-length Mitosis (released in 2013), are more crackling, sharper, or more bubbling at times, occasionally brushing against minimalist techno (if Evvve contained some pulses, we’d be right in it). But they can also navigate gentler, more soothing waters, with identifiable melodies and an overall smoothness (Salvaged Dream).

Vocally, Sanae Yamasaki’s interventions are generally quite confident (like when she faces the enveloping guitar lines of Sugimoto on Gii), but sometimes suffer from a treatment that stretches her voice and makes it almost sticky (Words Wardrobe). Her voice takes on a completely different interest when she releases just snippets of lyrics, like electroacoustic elements, perfectly matched with the instrumental materials used elsewhere (Dewdrop). A similar pattern (fragmented voice, letting out a few syllables, and instrumentation stripped down to the bone) appears in Keiichi Sugimoto’s remix of Nunc, a way for Moskitoo to offer a reflection on her own work within the album itself.

アルバムのタイトルが示すようにここでは歌われた詩がテーマであり、Moskitooの優しい声で解釈されており音楽的および楽器的な要素とのバランスが非常にうまく取られている。これらは2013年にリリースされた前作『Mitosis』における進化を引き継ぎ、時にはより鋭くまたは泡立つような音を生み出し、時折ミニマルテクノに近い雰囲気を持つ。だが、それらはまた、より穏やかで優しい水域に進むこともあり、認識可能なメロディーと全体的な滑らかさを持つ(Salvaged Dream)。

ボーカルとして、Moskitooの歌声は一般的に非常に自信に満ちている(例えば、杉本佳一のギターの包み込むような旋律に対峙するGiiなど)。しかし、時にはその声が引き伸ばされほぼ粘り気を帯びたように聞こえることもある(Words Wardrobe)。彼女の声は、歌詞の断片をまるでエレクトロアコースティックの要素のように放出する時に、まったく異なる興味を示す(例えば、Dewdropでは他の楽器との完璧な調和を見せる)。杉本佳一「Nunc」のリミックスにも似たパターンが現れ(声は断片化され、数音節を放ちながら楽器は骨まで削ぎ落とされている)、Moskitooはアルバム内で自らの作品に対する反映を提示している。

―― EtherREAL(France)

Based on her distinctive, delicate voice, she creates an atmosphere where the present and the past intersect, and reflections on memories and transience become acoustic poetry, filled with silence and nostalgia. She describes this intimate, subtle soundscape as “art reclaimed in a future that no longer exists.” The album gives the impression of a work crafted from forgotten fragments of the past, with each sound carrying a story, though the entirety of that story can never be fully known.
Moskitoo does not simply tell stories; she leaves room for the listener to discover, offering fragments that cannot always be put into words, inviting the freedom of interpretation. In this sense, her music resembles poetry—introspective, filled with space and delicacy. This album combines emotional depth with understated beauty.
Moskitoo offers more than just sonic landscapes; she enables a journey into one’s own thoughts and memories. Unspoken Poetry is a work suited for both rainy days and those filled with light, revealing new layers and meanings with every listen.

特徴的で儚げな声をベースに、現在と過去が交差し、思い出や儚さについての省察が音響詩となる、静寂と郷愁に満ちた雰囲気を作り上げている。「もはや存在しない未来に回収された芸術」と彼女自身が表現する、明白ではない親密なサウンドスケープを生み出している。忘れ去られた過去の断片から作られた作品のような印象を与え、すべての音が物語を運んでいるかのようだが、その全容を知ることは決してできない。
Moskitooは単に物語を語るのではなく、聴き手に発見の余地を残し、時には言葉にできない断片を提供し、それを自由に解釈する楽しみを与える。その意味で、彼女の音楽は詩に似ており、内省的で、空間と繊細さに満ちている。このアルバムは、感情の深さと控えめな美しさを併せ持った作品である。Moskitooは単なる音の風景を提供するのではなく、自分自身の思考や記憶への旅を可能にする。『Unspoken Poetry』は、雨の日にも、光あふれる日にもふさわしい作品であり、聴くたびに新しい層と意味が明らかになる。

―― Anxious Magazine(Poland)

Listening to Unspoken Poetry, I felt as though “sound, scenery, memory, light, and time” were interwoven within the heart of “music” and “acoustics,” coming together to form a singular “memory.” The album carries a profound sense of nostalgia while simultaneously exuding the freshness of sounds born in this very moment.

『Unspoken Poetry』を聴くと、「音。景色。記憶。光。時間」が「音楽」「音響」の只中でつながり、ひとつの「記憶」をかたち作るような「音楽」が構築されているように思えた。ここには濃厚なノスタルジアがあり、同時にこの瞬間に生まれた音のような新鮮さがある。

―― ele-king(Japan)

The LP really is a fluid affair with machine frequencies seeping into subterranean caverns to basque in the reverb and swirl to mesmerizing ambient effect in the darkness above the mountain covered water reserves that lend a submerged aquatic sensation to many of the tracks. If that wasn’t enough distant instrumental sounds from full moon lit rituals on the earth’s surface somehow echo into the vast chambers to accompany Moskitoo, who stands on a rocky pedestal lit by a phantasmal glow, singing strange but gentle songs.
The LP is a thing of ambient pop beauty, have a listen.

本作は本当に流動的な作品で、機械的な周波数が地下の洞窟に染み込み、リバーブに浸りながら、暗闇の中で旋回し、山々に覆われた水の貯蔵地を上空から眺めるような感覚を生み出します。それだけでなく、満月の夜に地上で行われる儀式からの遠い楽器音が、広大な空間にこだまして、幻想的な光に照らされた岩の上に立つMoskitooを伴います。彼女は不思議でありながらも優しい歌を歌っています。
このアルバムはアンビエント・ポップの美しさそのものです。

―― The Slow Music Movement(UK)

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